Vor- und Nachteile bei IMAP statt POP3

Postfix, QMail, Sendmail, Dovecot, Cyrus, Courier, Anti-Spam
jp

Vor- und Nachteile bei IMAP statt POP3

Post by jp » 2003-05-02 11:55

Hi there!

ich bin am überlegen, ob ich auf meinem Server IMAP zur Verfügung stellen soll. Das hätte natürlich viele Vorteile wie die zentrale Lagerung von Mails usw usw... ;)

Aber: Wie sieht das mit der Mehrbelastung des Servers aus? Wenn sich jeder online mit dem IMAP-Server verbindet und dauernd ne Session offen hällt... und Traffic? Jedes mal, wenn derjenige eine Mail öffnet wird diese theoretisch übertragen - oder nicht? Das wäre ja eine nennenswerte Erhöhung des Traffic. Wie genau kann ich den Traffic über IMAP den später auswerten, sprich auch den einzelnen Postfächern zuordnen? Diese sollte schon so genau wie möglich sein - ein Hardcore-eMailer soll schließlich auch das bezahlen, was er verbaucht - nicht ich ;)

Bin für jede Antwort dankbar.

Gruss aus München

Julian

cswerin

IMAP vs POP3

Post by cswerin » 2003-05-02 15:53

Hi,

The reason people use IMAP is because you can store the emails on the server and you do not need to download them. This can be useful when you are concerned about security on the local machine as the emails are not stored locally (POP3). Another feature is that you can work with headers to save bandwidth (dialing via mobile phone) and that if you create a folder structure on the server it will look the same every time you logon to the server no matter the client. Backup is also a plus with IMAP as the files are stored on the server it's easy to maintain a daily backup solution to prevent any loss of emails.

Cheers

jp

Re: IMAP vs POP3

Post by jp » 2003-05-02 23:59

cswerin wrote: The reason people use IMAP is because you can store the emails on the server and you do not need to download them. This can be useful when you are concerned about security on the local machine as the emails are not stored locally (POP3). Another feature is that you can work with headers to save bandwidth (dialing via mobile phone) and that if you create a folder structure on the server it will look the same every time you logon to the server no matter the client. Backup is also a plus with IMAP as the files are stored on the server it's easy to maintain a daily backup solution to prevent any loss of emails.
hm und das ist nicht schön geredet? *g* ;)
ich meine, wenn das wirklich alles so stimmt müsste man ja eigentlich nur noch IMAP einsetzen. warum machen das nicht alle email-provider? mir fällt da nur der speicherplatz ein... aber sonst? dafür kann man imap ja dann etwas teurer verkaufen (bzw. muss) als pop3.

mark

Re: Vor- und Nachteile bei IMAP statt POP3

Post by mark » 2003-05-03 00:06

Hi,

mir fällt da spontan nicht nur der Speicher ein, sondern auch die Suchfunktion, die auf dem IMAP-Server realisiert ist.

Man stelle sich vor. 100 MB in vielen Ordner und tausenden von Files... Und nun sucht der User nach einem Begriff.... *rödel, rödel*...

Und das machen dann alle User *rödel^2, rödel^2* ...

Gruß
Mark

cswerin

Security

Post by cswerin » 2003-05-03 10:44

Hi,

The reson why most ISP's does not give you POP3 is due to the fact that it takes up more resources and eatsmore bandwidth compared to POP (You only download once) ....but saying that I really don't think that bandwidth is an issue nowadays. And it did had some serious security issues in the past.

I found a link for you that might come in handy
http://www.washington.edu/computing/win ... p_pop.html

It's all about what you think that you can afford in the end...if you only use the server for 50-100 customers I really can't see why you not should enable IMAP.

Achtung
Christopher

flo
RSAC

Post by flo » 2003-05-03 10:57

Hi,

I already have enabled imap with a selfcompiled version of wu-imap, and to be honest, there are two people using it.

Both of them are members of our staff. ;-)

Additional system load is minimal, the server is still at 0.0 load on the average. System ist a root XL with SuSE 7.2. Running processes BIND, MySQL, Apache, Sendmail, DRAC and Spamassassin. The server is primary mailer for about 350 domains with about 800 users.

regards,

flo.

mark

Post by mark » 2003-05-03 11:34

hey,

in unseren Dimensionen ist imap völig ok. Selbst wenn Ihr 200 Leute habt, die Imap nutzen. Solange die das nicht alle gleichzeitig machen, solltet ihr alle damit kein Problem haben.

Btw. Ich nutze cyrus-imapd (uw sucks) + confixx, ca. 50 Konten bereits.

Gruß
mark

cswerin

UW

Post by cswerin » 2003-05-03 13:47

I would not agree on that UW sucks......it did have some serious security flaws in the past BUT it's been around sice the start of internet and it's a well proven system...

Need to fix my aquarium now........puhhh...